wtorek, 25 grudnia 2007

Odliczanie czasu na podstawie atomu

Śrimad Bhagavatam Canto 3, Rozdział 11

Podstawowa cząsteczka materialnej manifestacji, która jest niepodzielna i nieuformowana w ciało, jest zwana atomem. Istnieje ona zawsze, jako jednostka niewidoczna, nawet po rozwiązania wszelkich form. Materialne ciało jest jedynie kombinacją takich atomów, zwykli ludzie mają błędne zrozumienie tych rzeczy.

Znaczenie: Atomowy opis zawarty w Śrimad-Bhagavatam jest prawie identyczny z koncepcją współczesnej atomistyki. Jest to szerzej wyjaśnione w Paramanu-vada Kanady. Współczesna nauka również przyjmuje, że atom jest ostateczną niepodzielną cząstką, z której zbudowany jest wszechświat. Pełen tekst Śrimad-Bhagavatam zawiera wszelkie opisy wiedzy, łącznie z teorią atomistyczną. Atom jest maleńką subtelną formą wiecznego czasu.

Atomy są ostatecznym stanem zamanifestowanego wszechświata. Kiedy pozostają w swoich własnych formach, nie formując żadnych innych ciał, są zwane nieograniczoną jednością. Z pewnością istnieją różne ciała w formach fizycznych, ale atomy same formują kompletną manifestację.

Czas można obliczać mierząc ruch atomowej kombinacji ciał. Czas jest mocą wszechmocnej Osoby Boga, Hari, który kontroluje wszelki fizyczny ruch, mimo iż Sam nie jest widoczny w tym fizycznym świecie.

Atomowy czas jest mierzony odpowiednio do tego, jaką określoną przestrzeń atomową pokrywa. A czas, który pokrywa niezamanifestowaną sumę atomów, jest zwany wielkim czasem.

Znaczenie: Czas i przestrzeń są terminami współzależnymi. Czas jest mierzony w kategoriach odpowiedniej przestrzeni atomów, którą pokrywa. Standardowy czas jest mierzony w kategoriach ruchu słońca. Czas pokrywany przez słońce podczas przesuwania się nad jednym atomem jest określany jako czas atomowy. Czas największy spośród wszystkich pokrywa całą egzystencję niedualnej manifestacji. Wszystkie planety dokonują ruchu obrotowego i przemierzają przestrzeń, a przestrzeń jest obliczana w kategorii atomów. Każda planeta ma swoją określoną orbitę ruchu, z której nie zbacza, i również słońce ma swoją orbitę. Całkowita rachuba czasu stworzenia, utrzymania i rozwiązania, mierzona według obiegowego ruchu wszystkich systemów planetarnych aż do końca stworzenia, jest znana jako najwyższy kala.

Podział wulgarnego czasu jest obliczany następująco: dwa atomy tworzą jeden podwójny atom, a trzy podwójne atomy tworzą jeden heksatom. Ten heksatom jest widoczny w blasku słonecznym, który przenika przez otwory siatki okiennej. Można wyraźnie ujrzeć, że ten heksatom unosi się w kierunku nieba.

Znaczenie: Atom został opisany jako cząsteczka niewidoczna, ale kiedy sześć takich atomów zostaje połączonych razem, nazywa się to trasarenu i jest ono widoczne w blasku słonecznym przenikającym przez otwory siatki okiennej.

Okres czasu konieczny na połączenie się trzech trasarenu jest zwany truti, a sto truti daje jedną vedha. Trzy vedha dają jedną lava.

Znaczenie: Zostało obliczone, że jeśli sekunda zostanie podzielona na 1687,5 części, każda z tych części jest długością truti, która jest czasem, w jakim odbywa się integracja osiemnastu cząstek atomowych. Ta kombinacja atomów w różne ciała tworzy rachubę materialnego czasu. Centralnym punktem dla obliczania różnych okresów czasu jest słońce.

Czas trzech lava jest równy jednej nimesa, kombinacja trzech nimesa daje jedną ksanę, pięć ksana połączonych razem tworzy jedną kasthę, a piętnaście kastha tworzy jedną laghu.

Znaczenie: Z obliczeń wiadomo, że jedna laghu, równa się dwóm minutom. Atomowa rachuba czasu według mądrości wedyjskiej może zostać, zamieniona, zgodnie z tą wiedzą; na czas obecny.

Piętnaście laghu daje jedną nadika, która jest również zwana dandą. Dwie dandy tworzą jedną muhurtę, a sześć lub siedem dand składa się – według kalkulacji człowieka – na jedną czwartą dnia albo nocy.

Naczynie pomiarowe na jedną nadikę, czyli dandę, można przygotować z naczynia miedzianego o wadze sześciu pala [czternaście uncji; jedna uncja ma około 3 dkg], w którym za pomocą złotej sondy o masie czterech masa i długości czterech palców wywiercony został otwór. Kiedy naczynie to zostaje umieszczone na wodzie, to czas, w którym to naczynie napełnia się wodą, jest zwany jedną dandą.

Znaczenie: Zaleca się tutaj, aby otwór w miedzianym naczyniu pomiarowym zrobiony był sondą ważącą nie więcej niż cztery masa i mającą długość nie większą niż na cztery palce. To ustala średnicę otworu. Naczynie to zanurza się w wodzie, a czas zatopienia go jest nazywany dandą. Jest to inny sposób mierzenia długości trwania dandy, podobnie jak mierzy się czas piaskiem w szklanym naczyniu. Zatem w czasach cywilizacji wedyjskiej nie brakowało wiedzy z dziedziny fizyki, chemii czy wyższej matematyki. Sposoby pomiarów były wówczas inne, i były one niesłychanie proste.

Oblicza się, że tak czas dnia, jak i czas nocy istoty ludzkiej trwa cztery prahary, które są również zwane yamami. Podobnie, piętnaście dni i nocy stanowią dwa tygodnie, a w czasie miesiąca istniej dwa tygodnie białe i dwa tygodnie czarne.

Suma dwóch okresów dwutygodniowych stanowi jeden miesiąc, i ten okres jest jednym pełnym dniem i nocą dla planet Pita. Dwa z takich miesięcy stanowią jeden sezon, a sześć miesięcy układa się na jeden pełny ruch słońca z południa na północ.

Dwa ruchy słoneczne składaj się na dzień i noc półbogów, a kombinacja takiego dnia i nocy jest jednym pełnym rokiem kalendarzowym dla istoty ludzkiej. Długość trwania życia istoty ludzkiej wynosi sto lat.

Wpływowe gwiazdy, planety, ciała świetlne i atomy w całym wszechświecie krążą po swoich odpowiednich orbitach pod kierunkiem Najwyższego, reprezentowanego przez wieczny kala.

Znaczenie: W Brahma-samhicie jest powiedziane, że słońce jest okiem Najwyższego i że-wykonuje ono swój ruch obrotowy w określonej orbicie czasu. Podobnie, począwszy od słońca aż do atomu, wszystkie ciała są pod wpływem kala-cakry, czyli orbity wiecznego czasu, i planowy czas orbitalny ich wszystkich wynosi jedną samvatsarę.

Istnieje pięć różnych nazw dla orbit słońca, księżyca, gwiazd i ciał świetlnych na sklepieniu niebieskim, i każde z nich ma swoją własną samvatsarę.

Znaczenie: Zagadnienia fizyki, chemii, matematyki, astronomii, czasu i przestrzeni, których dotyczą powyższe wersety Śrimad-Bhagavatam, są z pewnością bardzo interesujące dla studentów poszczególnych przedmiotów, ale jeśli chodzi o nas, nie możemy wytłumaczyć ich dokładnie w terminach fachowej wiedzy. Temat ten został podsumowany oznajmieniem, że ponad tymi wszystkimi gałęziami wiedzy istnieje najwyższa kontrola kala, pełnej reprezentacji Najwyższej Osoby Boga. Nic nie istnieje bez Niego i dlatego wszystko – jakkolwiek wspaniałe by to było dla nas, posiadających skromną wiedzę – jest jedynie działaniem czarodziejskiej różdżki Najwyższego Pana. Jeśli chodzi o czas, to pozwolimy sobie tutaj załączyć tabelę czasu według współczesnego zegara:

jeden truti – 8/13 500 sekundy
jedna vedha -.8/135 sekundy
jedna lava – 8/45 sekundy
jedna nimesa – 8/15 sekundy
jedna ksana – 8/5 sekundy
jedna kastha - 8 sekund
jedna laghu - 2 minuty
jedna danda - 30 minut
jedna prahara - 3 godziny
jeden dzień - 12 godzin
jedna noc - 12 godzin
jedna paksa - 15 dni
2 pakse tworzą jeden miesiąc,
12 miesięcy składa się na kalendarzowy rok, czyli jedni pełną: orbitę słoneczną.

Długość życia ludzkiego wynosi mniej więcej sto lat Na tym polega sposób regulowania miary wiecznego czasu.

Brahma-samhita (5.52) potwierdza tę kontrolę w następujący sposób:

yac-caksur esa savita sakala-grahanam
raja samasta-sura-murtir aśesa-tejah
yasyajnaya bhramati sambhrta-kala-cakro
govindam adi-purusam tam aham bhajami

"Wielbię Govindę, pierwotnego Pana, Najwyższą Osobę Boga, pod którego kontrolą nawet słońce, które jest uważane za oko Pana, wiruje w określonej orbicie wiecznego czasu. Słońce jest królem wszystkich systemów planetarnych i posiada nieograniczoną moc ciepła i światła."

Viduro, dzięki swojemu nieograniczonemu ciepłu i światłu słońce ożywia wszystkie żywe istoty. Zmniejsza ono długość życia wszystkich stworzeń, aby wyzwolić je ze złudzenia materialnego przywiązania, i roztacza ścieżkę wznoszącą do królestwa niebiańskiego. I tak z wielką prędkością porusza się po firmamencie, dlatego też raz w ciągu pięciu lat każdy powinien ofiarować mu wyrazy szacunku z wszelkimi składnikami kultu.

Brak komentarzy: