sobota, 24 listopada 2007

Rozmowa Judhiszthiry z Nahuszą

"Jak rozpoznać prawdziwego bramina, królu, i czego dotyczy najwyższa wiedza?"

- "Uczciwość, czystość, umiejętność przebaczania, samokontrola, asceza, wiedza i religijność są cechami bramina. Najwyższym obiektem wiedzy jest Najwyższy Brahman i może być poznany przez tych, którzy wznieśli się ponad dualność tego świata".
- "Jeśli ktoś posiada te cechy, powinien być uznany za bramina bez względu na to, w jakim środowisku się narodził. Można pokonać szczęście i nieszczęście w życiu materialnym, jednocześnie doświadczając ich w związku z Najwyższym. Materialne odczucia są wypaczonym odzwierciedleniem prawdziwych duchowych uczuć".
Odpowiedź Judhiszthiry spodobała się Nahuszy, więc poprosił go, by mówił dalej.
"Po co dzielić społeczeństwo, jeśli nie ma znaczenia, z jakiej ktoś wywodzi się kasty?"
W odpowiedzi na to pytanie Judhiszthira wyjaśnił:
- "Z powodu przemieszania się klas, trudno jest stwierdzić, do której z nich ktoś należy. Jedynie biorąc pod uwagę cechy człowieka, można ustalić jego status. Dlatego społeczeństwo powinno być podzielone wyłącznie na tej zasadzie, a nie według urodzenia. Nahusza powiedział: "Królu, najwyraźniej posiadasz wielką wiedzę.

"W jaki sposób można zasłużyć sobie na życie w niebie?"
- "Dając jałmużnę braminom, używając łagodnych słów, będąc prawdomównym i wyzbywając się zazdrości w stosunku do innych żywych istot".
"Które z tych rzeczy są najważniejsze i co znaczy być wolnym od zazdrości?"
- "Każda z tych rzeczy może być uznana za najważniejszą zależnie od okoliczności. Dlatego należy zrozumieć, co jest ostatecznym celem życia, by móc działać odpowiednio w każdej sytuacji. Wszelkie działania i wiedza powinny skupiać się na osiągnięciu Najwyższego.
- "Wolność od zazdrości oznacza pragnienie dobra i postępu wszystkich żywych istot – w przeciwieństwie do chęci wykorzystywania ich dla własnej przyjemności. Szczególnie chodzi tu o pragnienie duchowego rozwoju innych i służenie im pomocą w tym kierunku".
"W jaki sposób dusza przyjmuje materialne ciało?"
- "Dusza, czyli atman, otrzymuje różne ciała zgodnie ze swym działaniem. Zmieniają się one życie po życiu zgodnie z jej grzesznym lub pobożnym zachowaniem – czasami żyje ona w niebie, a czasami błądzi po świecie w ciele zwierzęcia. Ostateczne wyzwolenie osiąga wtedy, gdy zrozumie Brahmana, najwyższy absolut".
Źródło: Vrinda.net.pl


Brak komentarzy: